Australienvärme!!

ÄNTLIGEN!! Nu börjar det kännas som "hemma" när man kliver ut på balkongen.
Och på balkongen blommar det snart överallt.... släpar vatten hela kvällarna. Funderar starkt på att installera en vattenslang från köket...
Tydligen har det farit runt frön här under försommaren för nu växer det tallar i Hibiskuskrukorna *ler* 
Min mörkt röda miniros som jag på vinst och förlust kastade ner i en bytta jord på balkongen i våras ska snart blomma igen, växer så det knakar. Undrar bara var jag ska vinterförvara den.
Potatisblasten är halvmeterhög, nej jag odlar inte potatis för ätande på balkongen.. men det går om man gör det i hink, mina fyller bara ut med vackert mörkgröna blad mellan blomsterodlingarna. Tomatplantorna kom aldrig ner i större krukor så dom är decimeter höga fortfarande.... men dom doftar barndom när man gnuggar bladen mellan fingrarna så det gör inte så mkt dom får stå kvar. Mamma och pappa har odlat tomater på alla ledder som vanligt så det blir nog till att äta tomater tills det kommer ketchup ur öronen iaf.
Mina smultron är mogna för skörd... eh... sex stycken tror jag det blev. Och jordgubben börjar rodna. Har däremot avnjutit flera stycken stora saftiga gubbar från min odling hos mor och far redan *MUMS*
Luftlöken drabbas av ohyra den här tiden på sommaren men en del har jag kunnat skörda till sallader och annat. Den är otroligt mild och god, som gräslök i smaken fast man får ju ut så mkt mer. Vitlöksklyftor petar jag ner lite här och där och kan klippa vitlöksblast som krydda... jättegott i sallader tex.
Nu måste jag ut och hälla på mer vatten på violerna ser jag.... återkommer väl med fler odlingsberättelser nån annan dag.
Hibiskusen jag pollinerade och lyckades få att sätta frökropp har tappat den.... med NÄSTAN mogna frön... irriterande (eller intressant?)

Gör som mina blommor: Drick mycket vatten!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback