Dubbelmoral

när det kommer till surströmmingsätning accepterar jag bara orden:
- Jag tycker inte om det! från personer som sen kan lägga till - Jag har provat X ggr...
HELT okej, då har du iaf provat och vet vad du pratar om.
Sen finns det kategorin människor som rynkar på näsan och snabbt deklarerar att FY va ÄCKLIGT, rutten fisk.... nä DET tycker dom INTE om!!
-Men du har smakat iaf, kommer ju min stilla undran då?
- Eh, nääää.....
Vuxna människor som beteer sig som småungar framför grönsakstallriken.
(Måste ju tillägga att Surströmming inte på nåt sätt är rutten utan syrad eller fermenterad.... precis som filmjölk och salami bland annat)

I Fredags var det dags för att premiäräta årets surströmming. Mmmm.... i goda grannars lag inmundigades flertalet vackra surströmmingsmackor nedsköljda med ljust lättöl och lite lite Hallands Fläder *ler*
Det där med vackra kommer från grannarna, dom sitter stumma och glor på mina surströmmingsskapelser under ätandets gång, mycket bra för mig för dom glömmer att äta själva och således kan jag norpa dom största honorna i burken *skrattar*
Själv ser jag inget speciellt i mina mackor, jag är djupt koncentrerad i att få ut surströmmingsbitarna (helt utan ben, jag är fruktansvärt överkänslig mot fiskben) i exakt rätt symmetri på färskpotatisen för att det sen ska passa med mina tandbett.  Sprinklar över rödlök och sen är det bara att sätta igång att mumsa.

Det finns dom som äter lingon till surströmming, eller messmör, och dricker mjölk till. Tomater, gräddfil och dill är tydligen oxå sånt som passar till.
Pappa la äppemos på sin strömming i år, det ska tydligen vara en smakhöjare det med.
Vad jag säger om ovanstående tillbehör??? - Usch vad ÄCKLIGT!!!
Om jag har provat??? -Nä fy aldrig i livet!!
*skrattar* lite dubbelmoral här i livet ska man ha.....

Fredagens ätning blev nr 9 för året....



 


Kommentarer
Postat av: Sven G

Hej, visst är Dina första pepåkande rätt och sammanfattningen på slutet typisk.
MEN kom ihåg (jag kanske inte berättat???)att vi uppfattar följande smaker: Sött, salt, surt, beskt och mineral och att dessa i AVVÄGDA proportioner stärker varandra. Så nästa gång ser jag Dig testa lite sött till den salta fisken, det beska i "Bäska Droppar" och mneralet i lokan. Nu fattas bara det sura men det får alla belackare stå för.Godnatt och vi har haft en mycket fin dag med Lilly och Malkom
Pappa

2007-08-22 @ 20:53:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback