Känner mig rökt

För en gångs skull lät jag Wolf fm 88,8 stå och skråla på radion när jag sent om sider lyckades kravla mig ur sängen imorse, Wolf har bara musikslingor och inga nyhetssändningar. Detta gjorde att jag fick en smärre chock när jag såg den tjocka rökpelare som steg upp över hustaken i centrum när jag närmade mig jobbet. Riktigt läskigt blev det när blå/vita avspärrningsband blev synliga och jag ser eldslågor som slickar hustak bara en hundra meter från min arbetsplats. Får reda på att det brunnit sen två-tiden på natten, vilket innebär att branden hållit på i ca 7-8 timmar när jag får syn på den. Och efter 7-8 timmar brann det kraftigt!! Inser att en av Faluns mysigare pubar inte längre existerar. Och granne med den låg en restaurang jag aldrig varit och ätit på men som vi faktiskt pratade om för bara några veckor sedan, dom har rykte om att ha så himla god mat och vi sa att vi måste gå dit och äta nån gång. Antar att det bara serveras välstekt där för tillfället (obs! dålig galghumor)
Röken låg tätt över centrum och vi var mycket tveksamma över huruvida vi skulle kunna hålla öppet hela dagen. En efter en slog butikerna runt om oss igen och när jag gick på lunch gjorde jag den fasansfulla upptäckten att det hade även Restaurang Gyllene Bågarna gjort. Efter min lunch konstaterade vi att vi hade svidande ögon, huvudvärk och halsbränna (passande va?) och låste dörrarna och åkte hem. Jag fick ett utmärkt tillfälle att inviga min badkarskudde, hela jag stank brandrök. Det var som att man stått vid en Majbrasa, fast nykter *ler*.

Läser i tidningen på webben att man uppmanar folk att INTE åka till Falu centrum för att röken är giftig och att dom som bor där bör hålla sig inne med stängda dörrar och fönster. Tror ni folk lyssnar på sånt? Nope, jag hade till och med en kund som frågade om vi verkligen fick hålla öppet när det luktade så mycket brandrök hos oss. Jag stirrade dumt på henne och undrade i mitt stilla sinne hur det stod till egentligen. Hade hon och alla andra hållt sig hemma som dom borde så hade vi kunnat ta beslut om stängning betydligt tidigare.. men folk MÅSTE tydligen handla hur det än ser ut.
ÄNNU mer förundrad blev jag när jag vandrade efter ån mot bussen och inser att det verkligen står folk strax utanför avspärrningarna och tittar på släckningsarbetet. Hör även att lasarettet fått in flera personer med rökskador, just pga nyfikenheten..... det MÅSTE vara nåt fel på en del människor!!! Paret som drog en barnvagn med en mycket nyfödd liten krabat alldels bredvid händelserna hoppas jag verkligen bara var på väg mot en buss som skulle ta dom långt långt långt bort från ev giftiga rökpartiklar. Inte för att dom såg stressade ut, men man måste ändå hoppas. Att brandrök är giftig och inte nyttig att dra i sig fick jag lära mig redan som barn när vi hjälpte mamma och pappa att elda ris på gården. Rökning är farligt det vet alla. Att då åka och ställa sig bredvid ett brinnande hus från början av förra århundradet och frivilligt andas in gud vet vad.... ÄR det smart?

Själv var jag för en gångs skull uppriktigt lycklig och tacksam för att jag överlåtit min centrumlägenhet till lilla-syster (ringde och kollade att hon åkt ut på landet) så att jag kunde ta en buss upp på högre höjder och sätta mig på balkongen och andas ren frisk luft.

Halsen och ögonen svider och mina tankar går oavbrutet till dom brandmän och andra vardagshjältar som just nu står i den tjocka gråa röken nere på stan för att jag ska kunna åka tillbaka till jobbet imorron utan fara för min hälsa. Det är först när man ser något sånt här på nära håll som man (iaf jag) riktigt förstår hur deras arbetsdagar kan se ut. Det värsta som händer mig på jobbet är att jag skär mig på ett fakturapapper eller klämmer tummen i kassalådan (jodå det har hänt).

Avslutar därför med ett VARMT TACK till ALLA vardagshjältar oavsett vad ni gör!!!


Kommentarer
Postat av: tinatoon

Jag är av naturen nyfiken och hade nog kunnat kollat på branden några minuter måste jag erkänna, men inte så att jag hade tagit en omväg för att få se eländet eller stått länge o kollat. Och jag hade DEFINITIVT inte befunnit mig i Falu Centrum med en bebis i vagn, inte under några omständigheter!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback